piektdiena, 2024. gada 29. marts

Izglītības sistēma, kas spēj izlīdzināt sabiedrību. Arī Latvijas – kā viena no ne tik daudzām


Gadu sākām ar labu atziņu, ka mūsu tuvākie dienvidu kaimiņi ir īpaši noturīgas izglītības sistēmas īpašnieki, savukārt mēs un arī mūsu tuvākie ziemeļu kaimiņi esam ierindoti to nedaudzo valstu vidū, kuras ir atzīmētas kā īpaši vienlīdzīgas izglītības sistēmas. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD – The Organisation for Economic Co-operation and Development) Starptautiskais skolēnu novērtēšanas programmas (PISA –Programme for International Student Assessment) 2022. gada cikla pētījums piedāvā virkni dažādu indikatoru, kas ļauj vērtēt izglītības sistēmas no ļoti dažādiem aspektiem. Viena no svarīgām tēmām bija izglītības sistēmu kvalitātes izvērtējums, ņemot vērā to tālāko ietekmi sabiedrības līdzsvarotā attīstībā.

I.4.20. attēls no PISA 2022 rezultātu pirmā sējuma ļauj mums lepoties ar to, kāda ir mūsu izglītības sistēma.

PISA 2022 definēja vienlīdzību (equity) izglītības jomā skatoties uz diviem komponentiem: taisnīgumu (fairness) un iekļautību (inclusion). OECD kolēģi pieņem, ka izglītības sistēma ir augstas vienlīdzības vien, ja spēj aptvert gan augstu taisnīgumu, gan augstu iekļautību.

Iekļautības līmenis tiek mērīts ar zemu sniegumu sasniegušo skolēnu īpatsvaru (%%) vismaz vienā no jomām – matemātikā, lasīšanā vai dabaszinātnēs. Zemais sniegums nozīmē vismaz 2. līmeņa sasniegšanu. Vidējais rādītājs OECD ir 55% no bērniem, tad mums tie ir 58,2%. Šeit zemāk arī izvilkums, kādas prasmes sagaidām šiem skolēniem, piemēram, matemātikā.

2. līmenī skolēni spēj atpazīt situācijas, kurās viņiem ir jāizstrādā vienkāršas stratēģijas problēmu risināšanai, tostarp veicot vienkāršas simulācijas ar vienu mainīgo kā daļu no risinājuma stratēģijas. Skolēni spēj iegūt nepieciešamo informāciju no viena vai vairākiem avotiem, kuros izmantoti nedaudz sarežģītāki attēlojuma veidi, piemēram, diagrammas vai trīsdimensiju objektu divdimensiju attēli. Šī līmeņa skolēni demonstrē pamata izpratni par funkcionālajām sakarībām un spēj risināt uzdevumus, kas saistīti ar vienkāršām attiecībām. Viņi spēj spriest tieši un burtiski interpretē iegūtos rezultātus.

Taisnīguma līmeni mēra pēc tā, cik lielu daļu (dispersijas procentuālā daļa) no matemātikas snieguma nosaka skolēnu sociāli ekonomiskais stāvoklis. Vidējais OECD rādītājs ir 15% no snieguma, tad mums 13,2% no skolēnu snieguma ietekmē sociāli ekonomiskie nosacījumi.

Sociāli ekonomiskais stāvoklis jau četros PISA pētījumu ciklos (2012., 2015., 2018. un 2022.) ir mērīts, vērtējot vecāku izglītības līmeni, vecāku nodarbošanās līmeni un mājsaimniecības iedzīvi. Visiem trim minētajiem rādītājiem ir piemērots vienāds svars, un arī standartizācija pret OECD vidējo.

Tāpat mums arī izdevies gan matemātikā, gan dabaszinātnēs būt virs OECD vidējā un lasīšanā statistiski nozīmīgi neatšķirties no OECD vidējā, kas papildus liecina par mūsu izglītības sistēmas kvalitātes līmeni. Protams, mūsu izcilais ziemeļu kaimiņš ir lieliska priekšzīme, kā turpināt darbu šajā jomā un nezaudēt to, ka mūsu izglītība palīdz izlīdzināt sociāli ekonomisko ietekmi tik labā līmenī, ka neatkarīgi no tā (jeb tā ietekme nav tik liela kā citās valstīs) mūsu skolēni spēj uzrādīt lieliskus rezultātus! Lai izdodas arī turpmāk!

Jaunnedēļ mūsu skolās sākas jau nākamā PISA cikla – 2025. gada cikla – izmēģinājuma pētījums, kurā darboties atsaukušās vairāk kā 50 skolas un vairāk kā 2000 skolēnu! Paldies par šo darbu, jo kopā varēsim uzlabot testu, lai nākamgad tas jau ir vislabākajā tehniskajā un saturiskajā kārtībā.

Projekta komandas vārdā
ar sveicieniem
Dace

Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.

Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai".