otrdiena, 2024. gada 23. janvāris

Noturīgie lietuvieši


Gads aizsākās ar daudz labiem nodomiem, taču ko nu vairs par tiem, jo gada pirmais mēnesis jau drīz slīdēs pēdējā nedēļā un no ambīciju iecerēm tādi mazi krekšķīši vien palikuši. Teiksiet, ko tad biju sapņojusi? Nu, par piemēru – jau otro nedēļu cenšos kopsavilkt pavisam vienkārši sarēķinātu vienādojumu ar Mplus palīdzību, – jau otro nedēļu raugu, kā lai aizķeru mūsu labos rezultātus PISA Starptautiskās skolēnu prasmju novērtēšanas programmas (Programme for International Student Assessment) 2022. gada cikla publikācijās, un pagaidām nekā. Taču – sapņi un darbi nekur nepazūd. Laiks vienkārši aizgāja vairāk tajā, ko sauc par garoziņas darbu, t.i. kārtīgu sadarbības līgumu salikšanu. Parasti jau pārmet juristiem ķeršanos. Tomēr te man arī ir cits viedoklis – ja mācētu salikt perfektu līgumu, tad tas neķertos pie mūsu juriskonsultiem, tad jau tas būtu ātri vien saskaņots un parakstīts. Tātad – viss prasa savu labu laiku un pacietību.

Bet... garš tas manu gaudu ievads 😊 jo nav jau tik traki, ja reiz beidzot esmu tikusi pie sava mazā spalvaskāta. 😊 Un gadu emuārā gribēju sākt ar prieku par mūsu kaimiņiem lietuviešiem. Ne tikai dēļ sajūsmas par viņu perfekto Ārlietu ministru Gabrielu Landsberģi, bet šoreiz vairāk par to, ka lietuvieši ir trāpījuši pašā “acītē” vienam no iepriekšējā cikla PISA 2022 kompleksajiem indikatoriem, ko Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD – Organisation for Economic Co-operation and Development) vēlējās pētīt tuvāk. Proti – par izglītības sistēmu noturīgumu. Cik noturīgas ir mūsu izglītības sistēmas krīžu gadījumos, kāda tā bija Covid-19 pandēmija un kāda tā ir arī šobrīd Ukrainas kara dēļ.

Apbrīnojamā kārtā lietuviešiem ir izdevies būt kopā Japānu, Koreju, Ķīnu (skat. zemāk attēlu no PISA 2022 datu avota šeit).

II 1.1. attēls. Noturīgās izglītības sistēmas (resilient education systems).

Lai nebūtu šis pieticīgais emuāra ieraksts tik vien ar vienu attēlu, mazliet vairāk piemetināšu par to, kas tad katrā no trim elementiem: noturība matemātikas taisnīgumā, matemātikas sniegumā un labbūtībā – ir saturiski domāts.

Noturīgums matemātikas taisnīgumā (4.lpp.) lielā mērā balstīts divu rādītāju salīdzinājumā – sniegumā kā tādā un tajā, kā bērni jūtas piederīgi skolai. Jo lielāka saķere ar savu skolu, jo lielāka pārliecība par to, ka esi saprasts, novērtēts taisnīgi arī mācībās. Arī sociālekonomiskā fona (5.lpp.) pēc iespējas neitrāla ietekme ir būtiska (šeit gan kādā citā ierakstā ceru tuvāk pamatot, ka mums iet šajā ziņā vēl pulka labāk).

Noturīgums labbūtībā savukārt iet cieši kopā ar to, kā skola tiek pārvaldīta, vai, piemēram, pastāv iespēja sniegt skolu iekšējo novērtējumu, savu, kā skolēna pašnovērtējumu, cik droši jūtas bērni skolā. Skolai bija jāspēj nodrošināt kvalitatīvas mācības arī tad, ja skola bija pieejama vien attālināti (6.lpp.).

Noturīgums matemātikas sniegumā kā tāds bija saistīts ar investīciju apjomu izglītībā, un arī ne mazāk svarīgs bija tāds rādītājs, cik daudz skolēnu palika uz otru gadu, kā arī to, kādā vecumā skolēnus sāk dalīt speciālās izglītības programmās (turpat).

Un jāsaka, – visos rādītājos lietuviešu bērni, skolas, izglītības sistēma kopumā spēja atbalstīt savus skolēnus un viņi savukārt nodrošināt kvalitatīvu atgriezenisko saiti, lai arī kritisku pārmaiņu laikā, saglabātos augsti rezultāti. Puikūs broliai ir seserys!

Ticu, ka arī mums ir ne mazāk izcilu rādītāju no PISA 2022 un par to noteikti stāstīsim! Un noteikti jau drīz 😊

Ar sveicieniem
projekta komandas vārdā
Dace

Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.

Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai".