pirmdiena, 2023. gada 30. oktobris

Ko uzzināsim š.g. 5. decembrī, kad nāks klajā svaigākie PISA rezultāti?

Iepriekšējā nedēļa noslēdzās ar lielisku ziņu – mūsu starptautisko izglītības pētījumu projektam ir saņemts apstiprinājums no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras. Praksē tas nozīmē ne tikai to, ka sākot ar 2023. gada 27. oktobri mums ir savs projekta numurs # 4.2.2.5/1/23/I/001, kuru turpmāk būs vienmēr jāatceras lietot katru mīļu brīdi, bet arī to, ka tuvākā mēneša laikā mums noteikti izdosies noslēgt vienošanos par projekta īstenošanu.

Taču ieraksts vairāk vēl par vienu aktuālu tēmu – par Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas (Programme for international student assessment – PISA) 2022. gada pētījuma cikla pirmo rezultātu pasākumu š.g. 5. decembrī, uz kuru soli pa solim uzsākam gatavošanos (šeit arī iespēja reģistrēties). Arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) pagājušās nedēļas izskaņā (arī 27. oktobrī) notikušais seminārs par PISA datu iespējām uzlabot izglītību (PISA in Practice: The Power of Data to Improve Education) iezīmēja tos labos informācijas apvāršņus, kurus mums piedāvās jaunākie PISA 2022 cikla dati.

2022. gadā 690 000 15 g.v. skolēni no 81 valsts piedalījās PISA pētījumā, kas ļaus novērtēt skolēnu matemātikas, lasīšanas un dabaszinātņu kompetences. PISA 2022. gada cikla pētījums bija ar uzsvaru uz matemātiku un vēl precīzāk – uz matemātikas spriešanas uzdevumiem. Tas nebūt nenozīmē ļoti padziļinātas matemātikas metodes, cik vairāk novērtējumu tam, vai skolēni prot loģiski, patstāvīgi un ar izdomu izmantot matemāriku ikdienas dzīves situācijās, kuras nav tik vienkārši automatizēt, algoritmizēt.

Seminārā OECD vēlreizīt atzīmē, ka skolēnu 15 g. vecums izvēlēts tāpēc, ka lielākajā daļā valstu šajā vecumā skolēniem vēl ir obligātā izglītība un labi jau vērtējama gatavība turpmākajām dzīves aktivitātēm.

Jau šobrīd OECD kopsavelk galvenos secinājumus, ciktāl to atļauj datu konfidencialitātes atrunas, piemēram, izceļot to, ko nozīmētu noturīgas izglītības sistēmas, domājot kontekstā ar, piemēram, Covid-19 pandēmijas ietekmi (lūdzu sk. attēlu zemāk). 

3.lpp. no OECD 2023. gada 26. oktobra publikācijas New PISA results: strenghtening education systems in the wake of the pandemic

Kopsavelkot, š.g. 5. decembrī PISA 2022 rezultāti citstarp ļaus atbildēt uz šādiem lieliem jautājumiem:

– kuras valstis, neskatoties uz Covid-19 pandēmijas ietekmi, spēja palielināt skolēnu sasniegumus matemātikā, lasīšanā un dabaszinātnēs?

– kurās valstīs skolēniem  no nelabvēlīgiem apstākļiem ir labākās iespējas būt sekmīgiem?

– kuras valstis spēja nodrošināt visus trīs noturīguma kritērijus: sasniegumus, taisnīgumu un labbūtību?

– kas šādās izglītības sistēmās, kuras veicina skolēnu sasniegumus, taisnīgu pieeju un labbūtību, ir kopīgs?

Tiekamies par šo un citiem jautājumiem arī Latvijā!

Ar sveicieniem,
Dace

 

Pārpublicējot obligāta avota norāde.

Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai".