sestdiena, 2023. gada 14. oktobris

Mākslīgais intelekts u.c. lieliski gludekļi klasē


Skolotāju dienai par godu 5. oktobrī noritēja kārtējais, izcilais tiešsaistes seminārs par Ģeneratīvo (radīšanas) mākslīgo intelektu mācību klasē (Generative AI in the classroom), kuru organizēja Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Izglītības un prasmju direktorāta kolēģi sadarbībā ar Financial Times un pieredzējušiem kolēģiem no Ukrainas, ASV, Kanādas. Pirmais jaunums bija, ka skolām ir nodrošināta brīvpieeja Financial Times for Schools. Vai tas lūdzu nav lieliski? Šo tik ļoti gribētos, lai katra Latvijas skola paņem un lieto!

Pirms šeit mēģinu citēt Andreas Schleicher teikto par mākslīgo intelektu (MI), vēl viena atkāpe. OECD viens no plaši lietotiem pakalpojumiem, ir Starptautiskais skolēnu novērtēšanas programmas pētījums (Programme for International Student Assessment) (PISA). OECD arī pamēģināja, kā MI tiek galā ar PISA uzdevumiem. Iegūtie rezultāti parāda, ka MI pārspēj 14 gadīgos skolēnus tekstpratībā un dabaszinātņu jomā (lūdzu sk. attēlu zemāk), taču matemātikā MI bija 35% līmenis pretstatā bērnu vidējam 51% līmenim. Šie rezultāti bija 2022. gada novembrī, taču jau 2023. gada martā MI matemātikā parādīja 40% sniegumu. Tātad – tas "mācās" ātri arī matemātiku. Galvenais secinājums ir, ka izglītības sistēmai ir jāstiprina visas prasmes, kas palīdz cilvēkiem saglabāt konkurētspēju arvien pieaugoši digitalizētā vidē, taču arī vienlaikus jāpārceļ prasmju attīstības fokuss tā, lai cilvēks spētu strādāt kopā ar jaudīgo viduvējību – MI.

Avots: OECD 2023. gada 15. jūlija publikācija par mākslīgajam intelektam doto uzdevumu izpildīt PISA testu.

Atgriežoties pie tiešsaistes semināra, tajā bija ievadvārdi, ko teica Andreas Schleicher: "Izglītība nav transakciju uzņēmējdarbība, bet sociāla un emocionāla pieredze. Skolēni vienmēr mācīsies labāko no skolotājiem, ko viņi mīl, un neviens MI to nemainīs." Viņa prezentācijā bija daudz labu un vērtīgu atziņu, citstarp minot, ka viena no vēsturiskām kļūdām izglītībā bija nošķirt mācīšanos un novērtējumu. Ar to domājot, gala eksāmenu mākslīgo dabu, kas padara arī kopējo izglītības procesu gana mākslīgu un neveiklu. Andreas Schleicher labi atzīmē (lūdzu sk. attēlu zemāk), ka MI var ļoti labi papildināt mācību stundu gan palīdzot labāk izprast dažādos skolēnu kognitīvos līmeņus, gan padarīt pašu klases darbu vairāk interaktīvu u.c.

Avots: OECD 2023. gada 5. oktobra prezentācija MI klasē: no sajūsmas līdz realitātei.

Vēl viens slaids, kuru vēlējos šeit izcelt, ir par to, kas rada skolotājiem lielāko stresu ikdienas darbā (lūdzu sk. attēlu zemāk). OECD Starptautiskā mācību vides pētījuma (Teaching and Learning International Survey) TALIS dati rāda, ka skolotājam daudz lielāks stress ir no administratīvā darba, nevis no darba klasē. Pat neatkarīgi no stundu apjoma klasē, stresa līmenis neaug tik strauji, kā tas kāpj administratīvā darba gadījumā (zaļā, stāvā līnija attēlā). Un tas varētu būt tas, ko varam kopā mazināt mūsu skolotājiem.

 

Avots: OECD 2023. gada 5. oktobra prezentācija MI klasē: no sajūsmas līdz realitātei.

Izglītības un prasmju direktorāta vadītājs arī labi atzīmē, ka, ja mēs nesaprotam algoritmu, mēs esam tā vergi. Kad vēsturē cilvēce izgudroja mašīnas, tā ātri vien izgudroja arī drošības jostas, lai braukšana būtu droša. Līdzīgi  Andreas Schleicher atzīmē, ka šāda pat palīdzība nepieciešama skolotājiem darbā ar MI.

Prezentācijas noslēgumā viņš teic, ka tehnoloģijas kā tādas nav panākumu atslēga, OECD PISA rezultāti (digital reality slaids) pat pierāda negatīvu to ietekmi uz lasīšanas prasmi. Pat vislabākajai tehnoloģijai nevajadzētu skolēniem traucēt apgūt zināšanas. Tāpat arī MI nedrīkst būt nākamais birokrātijas līmenis skolotājiem. Gudra mācīšanās nozīmētu kustību prom no mācīšanās tehnoloģijām uz mācīšanos kā aktivitāti tagadnē. Protams, nezaudējot digitālās ierīces, taču paredzot tām daudz mazāku dominanci jeb redzamību klases darbā. Tās nedrīkst novērst skolēnu uzmanību no mācīšanās, no sociālās mijiedarbības ar klases biedriem un skolotāju. MI var palīdzēt atrast un izveidot kārtējo burbuli, kurā indivīds var justies ērti, taču cilvēka būtība ir spēt priecāties un dzīvot šajā planētā starp ļoti dažādiem cilvēkiem, kas domā pavisam atšķirīgi no tā, kas patīk indivīdam pašam un ko radījis viņam/viņai MI burbulis.

Pēc semināra palika tā labā pēcgarša, ka  MI, līdzīgi kā Financial Times for schools, un vēl un vēl daudzās labās blakus lietas, vienmēr būs tikai blakus lietas skolotājam. Svarīgi ir, ka to saprotam, un blakus lietas jaudīgi un prasmīgi mākam lietāt, taču nepiešķiram dominējošu nozīmi dzīvā mācību stundā.

Ar sveicieniem,
Dace


Pārpublicēšanas gadījumā atsauce uz avotu obligāta.