piektdiena, 2024. gada 16. februāris

Ko nozīmē vecāku palīdzība bērnu lasītprasmē?


Šī nedēļa nebija laba. Taču arī nelabas nedēļas jāpieņem. Man tā nebija laba, jo mūzikas mūza aizgāja mūžībā. Viens dzīves prieks, kas mani iedvesmoja radīt arī savā jomā. Protams, Pērkons ir mūžīgs.

Šajā nedēļā bija arī daudz labā, jo mūsu Latvijas Universitātes Izglītības pētniecības institūta zinātnieki uzsāka kārtējo Starptautisko mācību vides pētījuma TALIS 2024. gada cikla pamatpētījumu. Esam kopā ar viņiem un centīsimies atbalstīt, kā vien varēsim, lai izdodas viss pēc iespējas viegli un kā iecerēts. Mums izdevās noslēgt arī Starptautiskā pilsoniskās izglītības pētījuma ICCS 2022. gada cikla padziļinātās izpētes atlasi. Taču par to jau vēl pagūsim teikt jaunnedēļ. Varu labo sarakstu turpināt, taču atgriezīšos pie pirmā.

Mūziķi bieži velta mūziku saviem spēka avotiem, un arī vēlētos veltīt šo pieticīgo ierakstu absolūtās dzejas dzirdes meistaram Jurim Kulakovam. Ieraksta tēma ir saistīta ar dzeju, ar tekstpratību, ar lasītprasmi. Lai bērnos turpinātos šādi talanti, ir ļoti nepieciešamas lasītprasmes un nepieciešams atbalsts no vecākiem.

Janvāra beigās jau nedaudz aizķēru vairāklīmeņu modelēšanas (MPlus programmnodrošinājumā) iespējas, lūkojot cik neviendabīgas ir Latvijas skolas. Šoreiz vēlējos apskatīt viena mainīgā ietekmi uz skolēnu sniegumu, un būs runa par vecāku palīdzību saviem bērniem. Izpētes soļa jautājums: kā vecāku palīdzība mājās (vecāku izglītība) ir saistīta ar skolēnu lasītprasmes rezultātiem?

Šajā vienkāršajā daudzlīmeņu modelī (MLM) ar viena līmeņa mainīgo (ANCOVA modelis jeb L1 fiksētais un nejaušo efektu tests) pārbaudīsim vecāku izglītības līmeņa (ASDHEDPr) ietekmi.


Pirmā rinda skaidro to, kā veidojas skolēna sniegums, kad raugām papildināt savu vienādojumu ar pazīmi par vecāku izglītību. Tas ir gauži vienkāršs regresijas vienādojums, tikai šoreizīt atšifrējot formulā sastāvdaļas.

Savukārt nākamās divas rindas līdzīgi kā pirmajā nulles modelī raksturo starpgrupu (starpskolu) ietekmi. Tas palīdzēs nojaust, cik dažādas ir mūsu skolas un arī nofiksēt kopējo vidējo regresijas koeficientu visām skolām.

Un tā, pateicoties brīvpieejas MPlus programmai un publiski pieejamiem PIRLS 2021 datiem, varam izrēķināt to, kā vecāku palīdzība mājās ir saistīta arī ar latviešu skolēnu lasītprasmes rezultātiem.


Tik tiešām tik vienkārši atkal šo rezultātu ieliekot kopbildē, saprotam, kādu ietekmi atstāj tas, ka vecāki ir spējīgi mājās strādāt vairāk ar saviem bērniem. Varam redzēt, ka kopējā rezultātā vairāk par 5% ietekmē tas, kādas ir bērna iespējas saņemt atbalstu no vecākiem. 


Trešais un noslēdzošais pieraksts ir vien par to, cik lielu efektu atstāj vecāku palīdzība. Konvertējot iepriekšējos 5,4% iegūstam teju 20 punktus kopējā novērtējumā, ko pienes vecāki.

Šo necilo tervelējumu šeit pabeidzot, vien vēlos teikt, ka lai turpinātos talanti – jābūt gan stiprām skolām, gan izglītotiem vecākiem. Lai cik būs stipra skola (jo redzam izkliedi starp skolām vairāk kā 10%), tad tomēr vecāki būs tie, kas bērnu ieceļ saulītē, lai ir gatavība skolai katru dienu un šeit arī matemātika palīdz parādīt, kāds ir vecāku efekts lasītprasmes sniegumā (redzam papildus ietekmi no vecāku izglītības vairāk kā 5%). Protams, uzreizīt šeit lūdzu ņemt vērā, ka ir ļoti daudz pazīmju, kuras var pētīt, likt kopā, izcelt, novērtēt. Šeit vien vairāk eksperimentālās pārdomas šajā tēmā, taču jau pamatotas ar datiem un ļoti vienkāršiem aprēķiniem.

Turpmāk sekos vēl aprēķini un pārdomas, jo, protams, pašai rodas arvien vairāk papildu jautājumu, un arī griba atrast atbildes uz tiem. Taču pagaidām – pauze. Mierā dusi. Ar saviem dzejniekiem.

Ar sveicieniem,
Dace

Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.