sestdiena, 2024. gada 10. februāris

Baltas vārnas eksistence neliecina par visu vārnu krāsu

Pērn, kad ar komadu aizrautīgi sākām šos emuāru mirklīšus, viens no pirmajiem bija par mūsu zinātniekiem. Teicām – lūdzu, lūdzu Enjoy the science. Šogad atkal Latvijas Universitātes konference nelika vilties. Bija daudzi #dienasprieki tai dienā, bet šoreiz šeit par vienu vien.

Atļaujos atkal izvilkt tos neveiklos latviešu skolēnu datus, kas tik ļoti aizkaitina sabiedrību – jo vieglāk jau ir atrast, kādu izcilu bērniņu un izņēmumu, tā mēģinot pierādīt, ka "visas vārnas ir baltas". Taču tā nav. To jau pirmajā semestrī iemācīja prof. Edgars Vasermanis, pasniedzot varbūtības teorijas pamatkursu.

Un tie neērtie dati ir mūsu lauku skolu kritiskā atpalicība no pilsētu skolām. Lūdzu ticiet, ka vadošie Latvijas Universitātes Izglītības pētniecības institūta profesori, kas dekādēm pēta mūsu skolas starptautiskajos izglītības pētījumos, ļoti pamatoti to demonstrē datos. Šoreiz svaigākajos Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas OECD Starptautiskā skolēnu prasmju programmas pētījuma PISA 2022. gada cikla datos.

Profesora Andreja Geskes prezentācijas pamattēma bija tieši par skolēnu sasniegumiem lauku skolās, kur jau priekšlasījuma pirmajās minūtēs (lūdzu sk. 4. slaidu) ir redzama starpība punktos starp pilsētām un laukiem. Latvijā tie 42 punkti, Lietuvā – vēl vairāk, taču Igaunijā vairāk nekā divas reizes mazāk. Punktu starpība liecina par atpalicību, kuru jau var mērīt mācību gada plašumā. Tas ir kritiski!

Papildus detalizētajai izpētei par to, kā atšķiras arī lauku skolas savā starpā, bija viens slaids (lūdzu sk. 5. slaidu), kas visvairāk aizķēra manu uzmanību, un to šeit vēlētos pārpublicēt (lūdzu sk. zemāk). Iet runa par to, kā caurmērā izskatās lauku un pilsētu skolu sniegumi dažādās valstīs. Var redzēt, ka ir valstis, kurās sadalījums ir teju vienāds (Austrija), var redzēt, ka ir valstis, kur zemāks sniegums laukos ir vairāk, taču pēc tam, labie rezultāti ir vienlīdz pārstāvēti kā lauku, tā pilsētu skolās (Portugāle), ir valstis, kur tikai pats augstākais snieguma gals ir pilsētu skolās, taču līdz tam dominē lauku skolas (Itālija) un.. savukārt Latvijā ir stabila lauku skolu snieguma atpalicība – teju paralēlas līknes, paralēlas pasaules.

Mēdz būt baltas vārnas, bet pārsvarā tomēr vārnām ir cita pamatkrāsa. To stingri iemācīja mīļi godātais profesors Edgars Vasermanis, un viņa sniegtais vārnu piemērs iesēdās atmiņā pamatīgi.

Ir vērts izskatīt visu profesora Andreja Geskes prezentāciju. Tajā ir arī, piemēram, 14. slaids, kur redzam, cik ļoti atšķiras skolēnu skaita proporcija pret skolotāju, kur redzam cik, ļoti izšķērdējam savu skolotāju resursu.

Protams, ka padziļinātie datu pētījumi turpināsies un datu bāzes tik pieejamas analītikai pavisam nesen, tāpēc noteikti vēl teiksim mūsu zinātnieku novērojumus un rekomendācijas.

Vēlot veiksmi ar skolu, skolotājiem, un vēlot uzticēšanos procesā, kas ir mērķēts vien uz to, lai katram bērnam šī veiksme ir nodrošināta, t.i. lai uzsākot mācības jebkurā skolā ir pretī iespējas iemācīties mācīties.

Projekta kolēģu vārdā
ar sveicieniem,
Dace

Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.

Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai".