svētdiena, 2023. gada 2. aprīlis

Nepieciešamas prasmes gan konkurēt, gan sadarboties

Pateicoties ērtajam ChatGPT rīkam, mākslīgā intelekta (MI) ienākšana ikdienā vairs nav nekāds jaunums. Lasot neseno OECD publikāciju par izglītības sacensību ar to un arī lielisku vienas stundas ilgu debati šajā tēmā pagājušā nedēļā, ir, ir radušies jautājumi. Tāpat arī pavisam nesen [21.03.23.] PISA valdes apstiprinātā ilgtermiņa stratēģija 2024.-2033. gadam, lika atkal un atkal apdomāt, vai un kā esam gatavi salīdzinoši savādākai ikdienai ar MI klātbūtni tajā.

Publikācija pateicoties pieaugušo prasmju pētījumam (PIAAC) nesenajos gados, un kur šogad arī Latvija centīgi vāc datus par saviem pieaugušajiem, ļauj vērtēt, kā mums ir gājis ar MI pieņemšanu dažādos prasmju līmeņos. Pavisam īsi kopsavelkot, eksperti secina, ka 2026. gadā MI spēs pilnībā patstāvīgi atrisināt visu PIAAC testu [9.lpp., tāpat arī 3., 4. un 5. nodaļa publikācijā]. Izklausās interesanti. Jo rodas jautājums, kur tad paliek mūsu vieta? 

 
5.15. attēls. Prognozētās MI skaitļošanas spējas 2026. gadam, ņemot vērā dažāda līmeņa grūtības jautājumus. Avots: https://stat.link/9ibetj

Tāpat eksperti atzīmē, ka 70% no mums [no darba spēka] izmanto visas tās prasmes, ko šobrīd jau iemācījies MI, un arī atkal saucot konkrētus procentu punktus, jau 59% no mūsu visām prasmēm MI mierīgi varētu jau šodien aizvietot [97. lpp.]. Taču turpat eksperti arī dod cerību, ka MI ir iespēja dot uzrāvienu mūs produktivitātei. Varētu pat teikt, ka līdzvērtīgi citiem būtiskiem produktivitātes pagrieziena punktiem vēsturē, piemēram, tvaika mašīnai, elektrībai, datoram, internetam, vēl un vēl.

Savukārt izglītībā mums jāspēj dot prasmes jauniešiem un arī esošajam darba spēkam, kas nepiemīt datoram, un arī šobrīd tādas prasmes, kas risina daudz sarežģītākus uzdevumus par tiem, kas ir PIAAC testos. Jāspēj gan konkurēt, gan sadarboties ar MI. Ņemot vērā to, ka MI izpildīs drīzumā visu PIAAC testu pats, tad ir skaidrs, ka izglītības saturam jāpilnveidojas, jāmainās. PISA stratēģijā papildus akcentē to, ka šobrīd vien cilvēkam piemīt spējas pielāgoties, spējas uz radošumu un spējas uz ētisku lēmumu pieņemšanu. Rītdienas izglītībai jāpiedāvā izglītojamam domāt tālāk par sevi. Varam teikti, ka būtībā jau nekas jauns, taču manuprāt jauns varētu būt tas, ka MI dod mums iespēju ietaupīt laiku un vien mūsu pašu ziņā būs tas, kā šo ietaupīto laiku iztērēsim. Gluži kā reiz citas sadzīves tehnikas mašīnas mūs atbrīvoja vairāk laika grāmatām. Tomēr visdrīzāk šoreiz tas varētu nebūt tik vienkārši.

Tāpēc jaunnedēļ ļoti priecāsimies tikties uz nelielu sarunu ar mūsmāju vadošajiem pētniekiem un arī izglītības satura zinātājiem, lai sevi gan nomierinātu ar jaunā izglītības satura pieeju, gan arī tomēr teiktu, ka satura pilnveides darbi nepārtraukti turpinās, un PISA un PIAAC pētījumu dati mums vēl un vēl ļaus ieteikt pilnveidojamās jomas.

Ar sveicieniem,
Dace

P.S. Publikācijā arī ir daudz lielisku exceļfailu, kas ļauj redzēt arī Latvijas skolēnu vietu kopējā PISA ainā. Esam mēreno panelī gan lasīšanā, gan matemātikā, un tik ļoti gribētos, lai esam tajā pirmajā – kur ir augošā tendence.

P.P.S. Pūpolsvētdienas pārdomas papildina nākotnes izglītības ļoti būtisku prizmu - taisnīgu un iekļaujošu izglītību.

 

Pārpublicējot obligāta avota norāde