svētdiena, 2024. gada 15. decembris

PIAAC pasākuma saites un arī novērojums par Latvijas STEM jomā izglītītoto tekstpratību

Teju kā ierasts cenšamies pirmā brīdī pēc kāda no pētījumu primāro rezultātu pasākumiem publicēt arī emuāra ierakstu gan ar tehniskajām saitēm, kur visa informācija pieejama, gan arī kādu pirmo novērojumu no rezultātu ziņojumiem.

Šonedēļ izdevās noslēgt mūsu šīgada pirmo rezultātu triptihu ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas OECD Pieaugušo prasmju pētījuma PIAAC 2022.-2023. gada pirmo rezultātu konferenci. Konference bija plašāka nekā tikvien PIAAC rezultāti, tajā varēja iepazīties arī ar individuālo mācību kontu lielisko produktu STARS un arī gūt prieku no EPALE Nacionālā atbalsta dienesta pieaugušo neformālās izglītības ceļojošās balvas “Saules laiva” konkursa uzvarētāju apbalvošanas. Tieši pateicoties EPALE projekta vadītājai Oksanai Soročinai šis 11. decembra trīs projektu koppasākums noritēja tik raiti. Viņa bija tās dienas sirds un dvēsele. Paldies viņai!

Šeit vien lasītāju ērtībai tās saites, kas var noderēt vienkopus par PIAAC 2022.-2023. gada pirmo rezultātu pasākumu:

OECD PIAAC pirmo rezultātu ziņojums pieejams šeit.

OECD PIAAC pirmo rezultātu ziņojums par Latviju latviešu valodā pieejams šeit. Turpat pieejams arī angliski.

Latvijas Universitātes Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultātes Sociālo un politisko pētījumu institūta sagatavotais pirmo rezultātu ziņojums pieejams šeit.

Konferences darba kārtība, dalībnieki, ieraksts, foto un prezentācijas.

Informācija Izglītības un zinātnes ministrijas mājaslapā par PIAAC pirmajiem rezultātiem pieejama šeit.

Līdzīgi kā arī citos emuāra ierakstos par pasākumiem nevaram neielikt arī kādu datu grafiku un šoreizīt par STEM sievietēm. Šeit divi datu punkti, par kuriem varam padomāt un aizķerties. No vienas puses ļoti priecājamies, ka mūsu STEM nozaru sievietes uzrāda augstāko tekstpratību (sk. infografiku turpmāk), kam turpat vien min uz papēžiem STEM nozaru vīrieši, taču abi atpaliek no OECD vidējā, tomēr ir krietni vairāk par ne-STEM nozaru sievietēm un vīriešiem. Vai tekstpratībā plaisai starp STEM un ne-STEM izglītību būtu jābūt tik lielai (gandrīz 20 punkti)? Vidēji OECD tā ir vien ap pieci punkti.

Ja turpinām šo nedaudz virpināt, tad palūkojot uz svaigākā "Īsumā par izglītību" datu grafiku (sk. attēlu turpmāk) par STEM jaunpienācējām jeb viņu īpatsvaru, tad latviešu sievietes ar savu 13% īpatsvaru ir vairāk beigu galam, turpretim igaunietes ir otrās ar 20%. Taisnībai vēl gan jāsaka, ka lietuvietes ir par vienu %punktu mazāk par mums. Protams, STEM nav jādominē, taču līdz pilngadībai % īpatsvarā būtu jātiecas. Skaitļu pasaule veicina arī tekstpratību, vismaz Latvijā pašlaik izskatās, ka pavisam noteikti.

Vēlot baudīt retās sniegpārslas, un vēlot tām apvienot STEM un ne-STEM jaunā kvalitātē,

Projekta komandas vārdā
ar sveicieniem,
Dace

Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.

Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai"