ICILS ir Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) Starptautiskais datorprasmju un informācijpratības pētījums (International Computer and Information Literacy Study).
Izskatot pētījuma ietvardokumentu, varam izsekot gan šī pētījuma vēsturei, gan arī ambīcijām nākotnei. Datorprasmju pētījums ar katru ciklu attīstījās arvien tālāk, un arī jāsaka, ka jau
sākot 1989. gada IEA īstenoja līdzīgus pētījumus (Comped, SITES). 2013. gadā,
kad bija ICILS pirmais cikls, uzsvars bija uz datoru izmantošanu informācijas
meklēšanai un kā komunikācijas rīku; 2018. gadā, kad tika īstenots ICILS otrais
cikls, datorprasmes tika papildinātas ar algoritmisko domāšanu; un 2023. gadā,
kad ICILS tika veikts jau trešo reizi, un kurā jau piedalījās arī Latvijas
skolēni, tajā plaši izmantots tika izmantots digitālās pratības (digital literacy)
jēdziens, kas ir pamatā tam, ka skolēni māk lietot digitālās tehnoloģijas
pētīt, pārvaldīt informāciju, veidot saturu, komunicēt, sadarboties un risināt
problēmas. Digitālā pratība klasē ienāk divējādi gan kā veids apgūt citus
mācību priekšmetus, gan pati kā atsevišķs mācību priekšmets.
ICILS atspoguļo divas ar IKT saistītas dimensijas:
- datorprasmes (computer and information
literacy CIL) kā indivīda spēju izmantot datoru, lai pētītu,
radītu un sazinātos, kā arī efektīvi darbotos mājās, skolā, darba vietā un
sabiedrībā. DP galvenās tēmas ir datora lietošanas pamati un noteikumi;
piekļuve informācijai un tās novērtēšana; informācijas pārvaldīšana,
pārveidošana, radīšana, kopīgošana, kā arī tās droša un atbildīga lietošana.
- algoritmiskā domāšana (computational thinking
CT) pētījumā tiek definēta kā indivīda spēja atpazīt dažādus reālās
pasaules problēmu aspektus, kas ir piemēroti skaitļošanai; novērtēt un
izstrādāt šo problēmu algoritmiskus risinājumus, lai atbildes varētu atrast ar
datora palīdzību. AD galvenās tēmas ir zināšanas un izpratne par digitālajām
sistēmām; problēmu formulēšana un analīze; datu vākšana un atspoguļošana;
risinājuma plānošana un izvērtēšana; algoritmu, programmu un saskarņu izstrāde.
Ja skatām labās prakses piemērus, tad iepriekšējo ciklu augstā snieguma valsts – Čehija – turpināja vēl spraigāk
strādāt ar digitālo prasmju jomu (17.lpp.), un sākot ar 2021. gadu ieviešot
jaunu mācību standartu IKT jomā. Jaunā informātika fokusējas uz algoritmisko
domāšanu un uz digitālo tehnoloģiju darbības principiem [7.lpp.].
Rītdienas, 14. oktobra, ICILS 2023 datu tālākizmantošanas seminārā noteikti
tuvāk varēsim apskatīt ne tikai to informāciju, ko iegūsim jau 12. novembrī no
skolēnu pārbaudes testa, bet arī virknes fona aptaujām:
Skolēnu anketa [85.lpp. detalizēti] sastāv no datorizēta elementu kopuma, kas mēra skolēnu
pieredzi, piekļuves iespējas IKT, kā arī zināšanas par IKT gan mājās, gan skolā
(tostarp viņu pieredzi par IKT izmantošanu stundās). Anketā ir iekļauti arī
jautājumi, kas izstrādāti, lai novērtētu skolēnu attieksmi pret IKT
izmantošanu.
Skolotāju anketa [86.-87.lpp. detalizēti], kas tiek apkopota no skolotājiem, kuri māca jebkuru
priekšmetu pētījuma izlases klasē. Tajā tiek apkopota informācija par skolotāju
pieredzi IKT izmantošanā un viņu profesionālās izglītības pieredzi saistībā ar
IKT. Anketā ir iekļauti jautājumi, kuros skolotājiem tiek lūgts novērtēt viņu
pārliecību par datora lietošanu mācībās, norādīt, cik bieži viņi iesaista IKT
noteiktās mācību darbībās un kādus IKT rīkus izmanto. Tāpat arī viņiem ir iespēja
paust savu attieksmi par datoru izmantošanu mācībās.
Skolas direktoru anketa [87.-88.lpp detalizēti] , kas tiek apkopota no izlases skolu direktoriem, ir
izstrādāta, lai aptvertu skolas raksturojumu, skolas attieksmi attiecībā uz IKT
pielietojumu mācībās, kā arī IKT pārvaldības aspektus skolā un vadības
redzējumu par tehnoloģiju izmantošana skolā.
IKT koordinatora anketa [87.lpp. detalizēti], kas tiek apkopota no izlases skolu IKT
koordinatoriem, lai iegūtu informāciju par resursiem un atbalstu IKT, kā arī IKT
izmantošanu mācībās.
Nacionālo kontekstu apsekojums, ko aizpildījuši ICILS nacionālie
pētniecības centri. Aptaujā tika apkopota informācija par izglītības sistēmas
struktūru, ar datorprasmi saistīto nacionālo izglītības standartu, ar IKT
saistītajām iniciatīvām un resursiem, kā arī ar IKT saistīto izglītību. Šajā
aptaujā jāsniedz apraksts par kontekstu ar datorprasmām un algoritmisko
domāšanu saistīto izglītību.
Tiekamies rītiņ, lai no Olgas Poles, kas ICILS 2023 nacionālā projektavadītāja Latvijā un ir Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un
psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētniece, uzzinātu
daudz vairāk un ieinteresētos tālākā šo datu izpētē, kas būs pieejami jau š.g.
12. novembrī! Lūdzu pierezervē arī
šo datumu.
Projekta komandas
vārdā
ar sveicieniem,
Dace
Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.
Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības
pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un
nodrošināšanai"