svētdiena, 2024. gada 13. oktobris

Gatavojoties ICILS 2023 datu tālākizmantošanas semināram

ICILS ir Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) Starptautiskais datorprasmju un informācijpratības pētījums (International Computer and Information Literacy Study).

Izskatot pētījuma ietvardokumentu, varam izsekot gan šī pētījuma vēsturei, gan arī ambīcijām nākotnei. Datorprasmju pētījums ar katru ciklu attīstījās arvien tālāk, un arī jāsaka, ka jau sākot 1989. gada IEA īstenoja līdzīgus pētījumus (Comped, SITES). 2013. gadā, kad bija ICILS pirmais cikls, uzsvars bija uz datoru izmantošanu informācijas meklēšanai un kā komunikācijas rīku; 2018. gadā, kad tika īstenots ICILS otrais cikls, datorprasmes tika papildinātas ar algoritmisko domāšanu; un 2023. gadā, kad ICILS tika veikts jau trešo reizi, un kurā jau piedalījās arī Latvijas skolēni, tajā plaši izmantots tika izmantots digitālās pratības (digital literacy) jēdziens, kas ir pamatā tam, ka skolēni māk lietot digitālās tehnoloģijas pētīt, pārvaldīt informāciju, veidot saturu, komunicēt, sadarboties un risināt problēmas. Digitālā pratība klasē ienāk divējādi gan kā veids apgūt citus mācību priekšmetus, gan pati kā atsevišķs mācību priekšmets.

ICILS atspoguļo divas ar IKT saistītas dimensijas:

datorprasmes (computer and information literacy CIL) kā indivīda spēju izmantot datoru, lai pētītu, radītu un sazinātos, kā arī efektīvi darbotos mājās, skolā, darba vietā un sabiedrībā. DP galvenās tēmas ir datora lietošanas pamati un noteikumi; piekļuve informācijai un tās novērtēšana; informācijas pārvaldīšana, pārveidošana, radīšana, kopīgošana, kā arī tās droša un atbildīga lietošana.

- algoritmiskā domāšana (computational thinking CT) pētījumā tiek definēta kā indivīda spēja atpazīt dažādus reālās pasaules problēmu aspektus, kas ir piemēroti skaitļošanai; novērtēt un izstrādāt šo problēmu algoritmiskus risinājumus, lai atbildes varētu atrast ar datora palīdzību. AD galvenās tēmas ir zināšanas un izpratne par digitālajām sistēmām; problēmu formulēšana un analīze; datu vākšana un atspoguļošana; risinājuma plānošana un izvērtēšana; algoritmu, programmu un saskarņu izstrāde.

Ja skatām labās prakses piemērus, tad iepriekšējo ciklu augstā snieguma valsts – Čehija – turpināja vēl spraigāk strādāt ar digitālo prasmju jomu (17.lpp.), un sākot ar 2021. gadu ieviešot jaunu mācību standartu IKT jomā. Jaunā informātika fokusējas uz algoritmisko domāšanu un uz digitālo tehnoloģiju darbības principiem [7.lpp.].

Rītdienas, 14. oktobra, ICILS 2023 datu tālākizmantošanas seminārā noteikti tuvāk varēsim apskatīt ne tikai to informāciju, ko iegūsim jau 12. novembrī no skolēnu pārbaudes testa, bet arī virknes fona aptaujām:

Skolēnu anketa [85.lpp. detalizēti] sastāv no datorizēta elementu kopuma, kas mēra skolēnu pieredzi, piekļuves iespējas IKT, kā arī zināšanas par IKT gan mājās, gan skolā (tostarp viņu pieredzi par IKT izmantošanu stundās). Anketā ir iekļauti arī jautājumi, kas izstrādāti, lai novērtētu skolēnu attieksmi pret IKT izmantošanu.

Skolotāju anketa [86.-87.lpp. detalizēti], kas tiek apkopota no skolotājiem, kuri māca jebkuru priekšmetu pētījuma izlases klasē. Tajā tiek apkopota informācija par skolotāju pieredzi IKT izmantošanā un viņu profesionālās izglītības pieredzi saistībā ar IKT. Anketā ir iekļauti jautājumi, kuros skolotājiem tiek lūgts novērtēt viņu pārliecību par datora lietošanu mācībās, norādīt, cik bieži viņi iesaista IKT noteiktās mācību darbībās un kādus IKT rīkus izmanto. Tāpat arī viņiem ir iespēja paust savu attieksmi par datoru izmantošanu mācībās.

Skolas direktoru anketa [87.-88.lpp detalizēti] , kas tiek apkopota no izlases skolu direktoriem, ir izstrādāta, lai aptvertu skolas raksturojumu, skolas attieksmi attiecībā uz IKT pielietojumu mācībās, kā arī IKT pārvaldības aspektus skolā un vadības redzējumu par tehnoloģiju izmantošana skolā.

IKT koordinatora anketa [87.lpp. detalizēti], kas tiek apkopota no izlases skolu IKT koordinatoriem, lai iegūtu informāciju par resursiem un atbalstu IKT, kā arī IKT izmantošanu mācībās.

Nacionālo kontekstu apsekojums, ko aizpildījuši ICILS nacionālie pētniecības centri. Aptaujā tika apkopota informācija par izglītības sistēmas struktūru, ar datorprasmi saistīto nacionālo izglītības standartu, ar IKT saistītajām iniciatīvām un resursiem, kā arī ar IKT saistīto izglītību. Šajā aptaujā jāsniedz apraksts par kontekstu ar datorprasmām un algoritmisko domāšanu saistīto izglītību.

Tiekamies rītiņ, lai no Olgas Poles, kas ICILS 2023 nacionālā projektavadītāja Latvijā un ir Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētniece, uzzinātu daudz vairāk un ieinteresētos tālākā šo datu izpētē, kas būs pieejami jau š.g. 12. novembrī! Lūdzu pierezervē arī šo datumu.

Projekta komandas vārdā
ar sveicieniem,
Dace

Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.

Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai"