piektdiena, 2024. gada 28. jūnijs

Atbilžu procesa dati - informācija, kas palīdzēs pilnveidot arī izglītības procesu

Ar kolēģiem vēl pirms saulgriežiem diskutējām par to, ko nozīmē digitālā vides nosacījumi arī mūsu starptautiskajos izglītības pētījumos. Bieži dzirdam to, ka jaunākā paaudze (un ne tikai) ir ļoti jau pieradusi pie digitālās vides un būtībā jau teju nejūtam atšķirību starp ierasto dzīvo pasauli un to, ko iepazīstam datoros. Šo tēmu noteikti vēl daudz pētīs un vētīs, taču šoreiz par vēl papildu aspektiem, kas nāk klāt, pateicoties digitalizētajiem starptautiskajiem izglītības pētījumiem.

Tieši līdztekus mūsu biroja diskusijām Starptautiskā izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācija (International educational assessment association – IEA) publicēja īsu kopsavilkumu šajā tēmā (pieejams šeit, tāpat jāsaka, ka arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija ir cēlusi šo tēmu, piemēram, šeit var lasīt tuvāk par minēto tēmu).

Starptautiskie izglītības pētījumi arvien vairāk savos apsekojumos aptver arī e-vidi, kas nozīmē ne tikai pieņemto pārcēlumu uz adobes iespējām, bet arī ļoti plašu papildu datu atvērumu. 

Avots: OECD raksts par procesa datu izmantošanu starptautiskajos izglītības pētījumos.

Šeit iet runa par (i) laika fiksējumu, cik veltīts tam vai citam uzdevumam, (ii) kādas problēmu risināšanas pieejas izvēlas izglītojamais – kā savieno, kā sadala uzdevumu risinājuma gaitu, (iii) kalkulatoru lietošanas nepieciešamību, (iv) prasmi strādāt ar mazākiem vai lielākiem skaitļiem secīgi, jauktā secībā u.t.t. Pateicoties šiem papildus datiem IEA pētnieki varēja identificēt to skolēnu rīcību, kas risināja sekmīgi sarežģītākus uzdevumus. Protams, pētnieki atzīmē, ka nav pietiekami vien skatīt šos datus, jo tie, par piemēru, neparāda, vai skolēns papildus neveic pierakstus papīrā u.tml., taču vienlaikus tomēr ar šo datu palīdzību var izvirzīt didaktiskās hipotēzes un arī saņemt datus, kas tās atbalsta. Pētnieki vēlas ar šo tā saukto log-datu palīdzību sniegt atbalstu pedagoģiskajā darbā.

Latvijas skolēni 2023. gadā piedalījās gan matemātikas un dabaszinātņu pētījumā TIMSS (4.klase), gan datorprasmju pētījumā ICILS (8.klase), kas abi sniegs ieskatu arī šajos datos. Noteikti IEA palīdzēs mūsu pētniekiem un tālāk arī mums tuvāk saprast to, kāda palīdzība un atbalsts ir nepieciešami mūsu skolēniem un skolotājiem arvien vairāk izglītojoties tieši digitālajā vidē. Izdošanos un gaidīsim šos pirmos rezultātus jau šīgada nogalē!

Projekta komandas vārdā
ar sveicieniem,
Dace

Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.

 

Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai"