ceturtdiena, 2024. gada 4. aprīlis

Ēnas, kuras ļoti gaidām pie sevis darbos

Kā katru mīļu gadu, arī šogad bija lieliska iespēja redzēt jaunu cilvēku interesi par to, ko nozīmē ekonomists, un ieraut savā ikdienā, t.sk. parādīt, ko ikdienā mēs darām projektā. Paldies projekta kolēģiem par viņu laiku arī parādot, ko nozīmē projekta finansists, datu analītiķis un zinātnieks, kā arī stratēģiskās komunikācijas eksperts!

Divi super ģimnāzisti palīdzēja pavērtēt to, ko mēs varam izdarīt ar mūsu IKP, lai tas nezaudētu dinamiku arī ilgākā termiņā. Jo, protams, apzināmies ne visai iepriecinošās prognozes attiecībā uz demogrāfiju, tad jautājums, ko mēs varētu mēģināt vēl darīt lietas labā no izglītības rīcībpolitikas puses un arī kādi dati palīdzētu prātīgu starta lēmumu pieņemšanai. 

Nikola Maļiņiča no Bauskas Valsts ģimnāzijas pētīja, kas notiek ar mūsu līdzdalības līmeni un kā mēs varētu uzlabot šo, salīdzinoši nelielo 68,7% (ja “raugām pāri žogam”, tad, piemēram, Igaunijā ir 73,7%, Zviedrijā 74,5%) līmeni. Nikola pareizi atzīmēja, ka būtu svarīgi sākt ar to, ka mēs spētu nodrošināt, piemēram:

·       Bezmaksas apmācības/kursus visiem interesentiem par to, kas īsti ir "līdzdalība", un cik būtiski tas ir mūsu tautsaimniecībai kopumā;

·      Jauniešiem nodrošināt un veicināt lielāku jauniešu dalību LAWavailable Erasmus+ apmaiņas braucienos;

·      Filmu ciklus, aicinājumus iesaistīties, domāt un darīt.

Savukārt Rainers Renards Remerts no Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas skatīja un pētīja Latvijas ražošanas funkciju (par bāzi ņemot Koba-Duglasa standartpieeju), un tajā samazināja kapitāla elastību un ar to palielinot cilvēkkapitāla elastību, vienlaikus nemainot citus apstākļus. Mainot elastības koeficientu apmēru, Rainers novēroja kopējo faktoru produktivitātes pieaugumu, proporcionāli tāpat mainījās arī pats Latvijas kapitāla apjoms un investīciju apjoms. Kopumā tas ļauj secināt, ka darba spēka lielāka elastība ir tā iespēja mūsu ekonomikai, kas ļoti noderētu arī pie samazinošās demogrāfijas.

Liels prieks bija skatīt, kā jauniešos iekšā ir dzirksts un vienkāršība ātri novērtēt stipendiju efektivitāti (skatot pret atbiruma datiem), ātri aprēķināt, kā no esošās mērķdotācijas apmēra iegūt katram skolotājam 2500 eiro. Ir svarīgi, ka viņos ir vienkāršās matemātikas drosme, kas noteikti apaugs ar sarežģītākiem aprēķiniem un prasmēm.

Story telling nedaudz apguvām no The Economist citējot svaigākos rakstus. Nikolai lieliski sanāca salikt tēmu par meiteņu un zēnu plaisu izglītībā, savukārt Rainers pacēla Čikāgas skolu tīkla problēmas, un kā secinājām, tās nebūt neatpaliek no mūsmāju.

Paldies Jums, super skolēni, par tik foršo dienu!

Līdz citai reizītei,

Projekta komandas vārdā
ar sveicieniem
Dace

Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.

Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai"