Pēc ļoti labas sarunas šīs nedēļas ceturtdienā, 14.09.2023., ar profesoru
Andreju Geski no Latvijas Universitātes Izglītības pētniecības institūta par tēmu Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas OECD
Mācību vides pētījums TALIS, un pēc viņa rekomendācijas pamanījām arī tādu labu
gana regulāru OECD publikāciju kā "Fokusā mācīšana" (Teaching in
Focus). Publikācijas pieejamas šeit: https://www.oecd.org/education/talis/teachinginfocus.htm
No šo populārzinātnisko 😊 rakstiņu sērijas aizķēra svaigākais
ieraksts – par to, kur atrast pieredzējušos skolotājus. Un vēl pat vairāk –
mikroekonomikā, kad šķetinām tēmu par ienākumu un par kopējo nevienlīdzību,
ikreiz viens no svarīgiem rādītājiem ir Džini koeficients un arī Lorenca līkne.
Līdzīgi, kā salīdzinoši nesen, priecājāmies, ka “siltuma kartes’ varam izmantot
(protams! Kāpēc gan ne?) arī izglītības sistēmas novērtējumos, tad šeit bija
kārtējais dienas prieks, ka “mana” Lorenca līkne arī noder izglītībā (protams! Kāpēc gan ne?).
OECD savā publikācijā iet vēl pavisam pāris soļus tālāk, proti – paskatās uz
to, cik liela ir pieredzējušo skolotāju proporcija tieši augstākajā decilē (10%
to skolu, kur ir visvairāk pieredzējušo skolotāju). Ja būtu izcila vienlīdzība –
arī šajās skolās vajadzētu būt vien 10% no visiem skolotājiem, taču tā nav. Diemžēl
šādas skolas mēdz “pievilkt” dažādu iemeslu dēļ vairāk šādu izcilību, un tas pavisam
neveicina izglītības vienlīdzību. Šādus pētījumus un akcentus OECD īsteno arī
ar to mērķi, lai rīcībpolitikā var aizdomāties par to, kā vismaz mākslīgi
neveicināt šādu papildu nevienlīdzību un kā tomēr nodrošināt vienmērīgu pieredzes
izkliedi.
Ir ļoti vērts ieklausīties zinātniekos, kas pēta šos datus – tāpēc vēl un vēl domājam, kā precīzāk tēmēt un mēģināt nodrošināt visas šīs labās starptautisko izglītības pētījumu datu un atziņu kopas apriti.
Vēlot mierīgas brīvdienas,
Ar sveicieniem,
Dace
P.S. Darba nedēļa aizlidoja datu zīmē un arī pārdomu zīmē par simts gadus atpakaļ studēto (Ruso, Cicerons, Vēbers,... jeb par to, kas ir valsts darbs, sabiedriskais līgums), un arī tajā, ka šajā nedēļā atvadījos no savas vienīgās vismīļākās profesores. Restartējoties brīvdienās, atkal palīdz... pati profesija... Jeb... tā jau ļoti bieži top šie emuāra ieraksti – veidojot savas toņkārtas.
Pārpublicējot obligāta avota norāde.