sestdiena, 2023. gada 11. februāris

Kompetenču izglītība...citstarp ir [arī] par skolotāju vēlēšanos mācīties visu mūžu

Cienot profesionāļus, ar kuriem tiekamies jau nākamajā trešdienā, lai detalizēti skatītu TALIS rezultātus, jāsteidz izlasīt nākamo grāmatu, ar ko viņi dalījās, tiekoties vēl janvāra izskaņā. Un tā manās rokās ir arī Michael Fullan, Joanne Quinn, Joanne McEachen grāmata Deep Learning. Engage the World Change the World. Vēl pirms lasīšanas, šai grāmatai ir dots pakārtots uzdevums, jo zinātāji teic, ka būtu bijis lieliski kompetenču izglītības ieviešanas procesā paņemt arī kādu labu – jaunajai pieejai par pamatu ņemtu – grāmatu un vienkārši tulkot to latviešu valodā, lai skolotājiem būtu pulka vieglāk saprast, kas no viņiem tiek sagaidīts katrā mācību priekšmetā un konkrētajā kompetencē.

Dziļās mācīšanās vai vēl precīzāk mācīšanās iedziļinoties – autori piedāvā sešas kompetences (6Cs)raksturs (character), pilsoniskums (pilsoniskums), sadarbība (collaboration), komunikācija (communication), radošums (creativity) un kritiskā domāšana (critical thinking), kas mainītu pieeju mācībām. Autori atzīmē, ka pat ja iepriekšējā pieejā kādam izdevās gūt labas sekmes, tas vēl nenozīmēja, ka izglītojamais bija pienācīgi sagatavots kompleksai turpmākai dzīvei. Atkāpei jāteic, ka, protams, arī pašmāju zinātnieki ir piedāvājuši apjomīgu rakstu krājumu šajā tēmā, kurā citstarp arī daudzkārtīgi citēti dziļās mācīšanās autori. Taču šeit vēl nedaudz pakavēšos pie konkrētā Kanādas kolēģu redzējuma.

"Iesaisti pasauli mainīt pasauli", autori aicina. "Iepriekšējā pieeja skološanā nedod drošības sajūtu strauji mainīgā pasaulē, tā var būt par pamatu vēl lielākai nevienlīdzībai. [...] Mācoties iedziļinoties ir laba pieeja visiem, bet jo vairāk tiem, kuru ģimenēs skola un mācīšanās nav lielākā vērtība. [...] Neļaut pakrist, bet sniegt roku, paceļot jau gudrāku [izglītojamo].

Ko autori teic, tas nozīmētu praksē? Daži praktiski soļi – (i) spēcīgi, dziļi sarunu dialogi, (ii) dziļās mācīšanās ētosa veicināšana un (iii) augstu mērķu izvēle un darbu uzsākšana [drosmīgi] solīti-pa-solītim.

Vēl autori atzīmē četrus būtiskus elementus, ko jāspēj kopā pacelt – un ne jau tikai skolotājiem – (i) mācīšanās organizācija, kurā katrs iesaistītais ar savu rīcību, darbību ir aktuāls esošajā laikā un sniedz savstarpēju palīdzību, izaugsmi; (ii) mācīšanās vide kā iespēja jautāt, kļūdīties, attīstīties; (iii) prasme efektīvi izmantot IKT, tālākai zināšanu apguvei, pilnveidei, iekļaujošai izglītībai; (iv) pedagoģiskās prakses, metodes, kas liek visu laiku izvēlēties jaunus veidus, kā ieinteresēt mācīties dziļāk.

Attēla avots: https://deep-learning.global/making-it-happen/ un arī grāmatas 60. lpp. 5.1. attēls.

Kopsavelkot, jā – skolotājiem ļoti nepieciešamas rokasgrāmatas jeb teju īsas ievirzes, ko mācību priekšmets var līdzēt kopējā prasmju bizē, taču ir vēl viens "jā" – jeb "jo" 😊 kas pasaka, ka sen jo sen vairs nav vispārpieņemtas plānošanas laikmets, kad visu var pateikt ar priekšrakstiem un teju ar ļoti precīzu iestāšanās varbūtību. Visās profesijās mēs redzam sevi kā profesionāli, kas iedziļinās (gan tradīcijās, gan problēmās), eksperimentē un domā, kā to risināt, izdarīt vēl efektīvāk, vēl saudzīgāk, vēl "bez ietekmes smagās pēdas" uz citiem. Un...kompetenču izglītība ir viens labs ceļš šajā virzienā.

Papildus grāmatai noteikti ir vērts ielūkoties šajā dziļās mācīšanās mājaslapā, kur rodami padomi skolotājiem pat detalizētu mācību priekšmetu griezumā, piemēram, par matemātiku kā iespēju un palīdzību saprast sociālo nevienlīdzību (why use math to help young learners explore, understand, and respond to social injustice?). Cits stāta piemērs par pārmaiņu skolotāju kā maigu [rezultātu] prasītāju (transformative educators are warm demanders), un vēl un vēl. Iespējams, ka šeit ir vēl viena laba "aka", no kuras pasmelties ļoti konkrētas un praksē pārbaudītas idejas.

Taču galu galā viedi skolotāji teic, ka kompetenču izglītība nozīmē vien mīlēt savus skolēnus un atrast katram to atslēdziņu, ar kuru viņi vislabāk saprot gan mācību procesu, gan satura vielu, gan arī aktīvi un laimīgi līdzdarbojas...kopā ar savu skolotāju.

Ar sveicieniem,
Dace

 

Pārpublicējot obligāta avota norāde.