piektdiena, 2024. gada 29. novembris

Dabaszinātņu mājasdarbam – 15 minūtes, 3-4 reizes nedēļā

Skolēnu sniegums kā mozaīka saliekas kopā no daudziem maziem mozaīkas gabaliņiem. Labākais, ko izglītības pētniecība var izdarīt, lai palīdzētu skolotājam, ir pateikt kurā brīdi un kurš no daudzajiem gabaliņiem varētu tikt izmantots bērna izglītības ceļā, lai padarītu šo ceļu labāku. 

Latvijas Universitātes Izglītības pētniecības institūta pētnieki it ļoti daudz darījuši, lai atklātu un izsvērtu katru no iespējamajiem faktoriem, kas var palīdzēt skolām, skolotājiem, skolēniem, un, galu galā, ģimenēm un sabiedrībai kopumā. Ar šo palīdzību domājot daudzu sējumu padziļinātās izpētes, ko institūts ir publicējis

Starptautiskā matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījuma TIMSS 2023. gada cikla pirmo rezultātu paziņošanas konference 4. decembrī ir viens no pasākumiem, taču pietiekami nozīmīgs, kurā izglītības pētnieki nāk uz sarunu ar skolotājiem, lai dalītos savās datos un pieredzē balstītajās atziņās par labākajiem veidiem, kā palīdzēt attīstīt skolēnu kompetences.  

 

4. decembra konferencē no pētniekiem uzzināsim gan TIMSS jaunākā pētījuma cikla pirmos rezultātus, gan rezultātus no iepriekšējā 2019. gada cikla padziļinātas izpētes. Par padziļinātās izpētes secinājumiem, kas izskanēs konferencē, noteikti informēsim šajā blogā. Taču pagaidām jūsu uzmanībai piedāvājam Īrijas pētnieku TIMSS 2019 cikla datos balstītās skolēnu matemātikas un dabaszinātņu mājasdarbu ilguma izpētes rezultātus.  

(Starptautiskā izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācija IEA organizē TIMSS pētījumu gan 4. klašu, gan 8. klašu skolēniem. Lielākā daļa valstu piedalās tikai 4. klašu pētījumā, taču dažas piedalās gan 4., gan 8. klašu pētījumā. Latvija piedalījusies piecos pētījumu ciklos un visos – 4. klasēm). 

Zinātniskajā rakstā, kas publicēts brīvpieejā un Īrijas sabiedrisko mēdiju pārstāstā, 4 118 Īrijas 8. klašu skolēnu (apmēram 14 gadu vecumā) snieguma izpētes rezultātā secināts: 

  • Mājasdarbi, ja uzdoti katru dienu, izrādījās visefektīvākie matemātikā.
  • Trīs līdz četras dienas nedēļā bija vislabākais biežums mājasdarbiem dabaszinātnēs.
  • Īsi mājasdarbi bija vienādi efektīvi kā gari mājasdarbi.
  • Skolēniem no labvēlīgāka sociāli ekonomiskā statusa ģimenēm mājasdarbu pildīšana nesniedza vairāk ieguvumu kā pārējiem viņu vienaudžiem.

Izmantojot jaunākās tehnoloģijas – lielās valodu modeļu programmas jeb mākslīgā intelekta modeļus, - pētnieki secināja, ka īsi 15 minūšu mājasdarbi ievērojami uzlabo skolēnu sniegumu matemātikā un dabaszinātnēs. Mājasdarba ilguma palielināšana līdz 30 vai vairāk minūtēm nav devusi nekādus papildus ieguvumus, salīdzinot ar apmēram 15 minūšu ilgiem uzdevumiem. Īsi mājasdarbi matemātikā ir efektīvāki, ja tos uzdod katru dienu, savukārt dabaszinātņu mājasdarbi ir efektīvāki, ja tos uzdod trīs līdz četras reizes nedēļā, ietverot tajos dažādus uzdevumus – lasīšanu, mazu eksperimentu veikšanu vai projektus, kas padziļina izpratni par mācāmo tematu.  

Iepriekš tika uzskatīts, ka skolēni no nodrošinātām ģimenēm iegūst vairāk, strādājot mājasdarbus, jo viņiem ir piekļuve lielāka atbalstam un resursiem. Jaunā izpēte rāda, ka skolēni no dažādas vides var vienlīdz iegūt no mājasdarbu pildīšanas, ja tie ir efektīvi strukturēti.  

Atsaucoties uz bērnu noslogotību ar mājasdarbiem, ko rādīja Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas PISA 2015 dati, Eiropas izglītības sistēmu informācijas tīkls Eurydice 2018 gadā pievērsa uzmanību mājasdarbu efektivitāti atbalstošai un neatbalstošai argumentācijai. Eurydice atsaucās gan uz profesora Džona Hetija (John Hattie), viedokli par nenozīmīgu ieguvumu no mājasdarbu uzdošanas, gan pētījumiem, ka nelieli mājasdarbi var būt efektīvāki par lielajiem, gan analīzi, ka skolēni no mazturīgām ģimenēm no mājasdarbu rēķināšanas iegūst mazāk. Pēdējā atziņa tagad tiek atspēkota. 

PISA 2015 aptaujas dati rādīja, ka 15 gadus veci skolēni Latvijā matemātikas un dabaszinātņu mājasdarbu pildīšanai velta vairāk laika, nekā viņu vienaudži vidēji pētījuma dalībvalstīs. Jaunā Īrijas TIMSS 2019 padziļinātā izpēte rāda – mājasdarbiem nav jābūt ilgiem. Mājasdarbam nav jābūt slogam, kas aizdzen prom prieku mācīties. Neliels un bieži uzdots tas ir efektīvs matemātikas un dabaszinātņu snieguma uzlabošanas līdzeklis. Tas ir ļoti labs risinājums, kas dod bērniem enerģiju un iespēju izbaudīt brīvu laiku ārpus skolas.  

Jaunus ieteikumus skolotājiem matemātikas un dabaszinātņu mācīšanā uzzināsim jau pavisam drīzi – 4. decembrī. Uz tikšanos TIMSS konferencē! 

Projekta kolēģu vārdā
ar sveicieniem
Viktors



Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.
Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai"