Vēl tikko kopā priecājāmies par
mūsu skolēnu panākumiem Starptautiskajā datorprasmju un informācijpratības
pētījumā (ICILS 2023), bet nu jau pēc nedaudz vairāk kā nedēļas, t.i. š.g. 4.
decembrī, varēsim atkal vērtēt kāda cita – ne mazāk būtiska starptautiskā salīdzinošā
izglītības pētījuma pirmos rezultātus.
Vēl variet pagūt arī reģistrēties uz klātienes LU
Lielās aulas apmeklējumu, un nākt kopā vētīt Starptautiskā matemātikas un dabaszinātņu
izglītības attīstības tendenču pētījuma (TIMSS 2023) pirmos rezultātus.
Līdzīgi kā ICILS konferencē arī
šeit būs zinātnieku prezentācijas par galvenajiem rezultātiem – ne tikai par
TIMSS 2023, bet arī dziļāk būs izpētīts arī iepriekšējā pētījuma cikla TIMSS
2019 datu apjoms. Konferencei otrā daļā sekos izcilu ekspertu diskusija, kas
palīdzēs jau domāt, kas tuvāk jāpēta jau vistuvākā nākotnē. Darba kārtību
noteikti izsludināsim drīz, taču šeit vien gribējām atgādināt iepriekšējā cikla,
t.i. TIMSS 2019 vidējos sniegumus gan matemātikā, gan dabaszinātnēs, nedaudz
tos salīdzinot arī ar dažām valstīm – Lietuvu, Slovākiju un Slovēniju.
Ko nozīmē šis 546 punktu skaits matemātikā un 542 punktu skaits dabaszinātnēs? To rūpīgi pētīja Latvijas Universitātes Izglītības pētniecības institūta vadošie pētnieki Linda Mihno un Andrejs Geske[1]. 2019. gada pētījuma rezultāti pavisam nedaudz atpalika no augstā līmeņa, kuru raksturo 550 punktu slieksnis.
Matemātikā 546 punkti raksturo
vidējo līmeni, kurā skolēni spēj pielietot pamatzināšanas matemātikā vienkāršās
situācijās. Viņi prot rēķināt ar trīs un četru ciparu veseliem skaitļiem
dažādās situācijās. Viņiem piemīt zināma izpratne par decimāldaļām un parastām
daļām. Skolēni var identificēt un uzzīmēt figūras ar vienkāršām īpašībām. Viņi
spēj nolasīt, papildināt un interpretēt informāciju diagrammās un tabulās[2].
Bieži arī skatām, kāds īpatsvars
skolēnu iekrīt ļoti augstajā līmenī un tie bija 11% skolēnu, savukārt zemajā līmenī mums
bija 15% skolēnu.
Dabaszinātnēs 542 punkti arī raksturo vidējo līmeni, kurā skolēni parāda zināšanas un izpratni par dažiem zinātnes aspektiem. Skolēni demonstrē dažas pamatzināšanas par augiem un dzīvniekiem. Viņi demonstrē zināšanas par dažām matērijas īpašībām un dažiem faktiem, kas saistīti ar elektrību, un var pielietot elementāras zināšanas par spēkiem un kustību. Skolēni parāda zināmu izpratni par Zemes fiziskajām īpašībām[3].
Dabaszinātnēs
skolēni ar ļoti augstām zināšanām 2019. gadā bija 8%, bet zemajā līmenī līdzīgi
kā matemātikā – 15% skolēnu.
Pēc nedēļas raudzīsim, kā mūsu
sākumskolas skolēniem ir sekmējies TIMSS 2023. gada pētījumā. Lūdzu reģistrējies un seko līdz!
Projekta komandas vārdā
ar sveicieniem,
Dace
Pārpublicējot, lūdzam norādīt
avotu.
Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001
"Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes
monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai"
[1] L.Mihno, A.Geske, Latvija Matemātikas un dabaszinātņu
izglītības attīstības tendenču starptautiskajā pētījumā TIMSS 2019. Pirmie
rezultāti: https://www.izm.gov.lv/lv/media/5828/download?attachment, skatīts: 25.11.2024.
[2] Starptautiskie līmeņi matemātikā: https://timss2019.org/reports/timss-2019-international-benchmarks-m4/index.html,
skatīts: 25.11.2024.
[3] Starptautiskie līmeņi dabaszinātnēs: https://timss2019.org/reports/summary-of-timss-2019-international-benchmarks-s4/index.html,
skatīts: 25.11.2024.