Kad 4. septembrī jeb nu jau desmit dienas atpakaļ Open centru
vadītājs vakarā savā X kontā vaicāja pasaulei – kā Jums iet? Knapi noturējos
neatbildot, šodiena bija lieliska, lieliska, lieliska, jo izdevās palaist gaisā
studentu
konkursu!
Konkurss bija lolots jau sen. Faktiski jau gribējām aizlaist tautās pērnā
studiju gadā, taču ideja dzima kad faktiski bija jābūt fona dokumentācijai
gatavai. Un tas nav tik vienkārši kā pirmā mirklī varētu likties. Bija prieks,
ka bija kur Latvijā pasmelties līdzīgu, kvalitatīvu un ilggadīgu konkursu
pieredzē. Spilgtākā iedvesma, protams, nāk no Latvijas Bankas studentu
konkursa. Tā, pateicoties mūsu vadošajiem juristiem, izdevās salikt arī to
dokumentāciju, kas bija nepieciešama starptautisko izglītības pētījumu studentu
konkursam – gan publiskais nolikums, gan komisijas darbs, gan nepieciešamā
izdevumu puse. Ir prieks, ka kopdarbs vainagojās ar šo rezultātu. Arī pašās
beigās vistuvākie kolēģi vēl ļoti palīdzēja pārliecināt par šī darba lietderību
arī visas tālākās iesaistītās puses. Paldies, paldies komandai!
Ko tad mēs ļoti vēlamies rosināt studentiem attīstīt savos darbos? Ļoti
priecātos, ka šobrīd, kad viņi izvēlas savas darbu tēmas – vai tas būtu studiju
darbam, vai bakalaura vai maģistra darbam – ja interesē brīnišķi starptautisko
izglītības pētījumu dati un gribas tajos ielikt savu prātu, svaigās acis,
vistrakākās, gaišākās idejas – lūdzam darīt to. Starptautisko salīdzinošo
pētījumu – vai tas būtu par mācību vidi (skolotāju un direktoru profesionālās jomas
dati (pētījums – OECD TALIS),
vai tas būtu par pieaugušo prasmēm (pētījums – OECD
PIAAC), vai super pētījums par 15 g.v. skolēnu lasīšanas, matemātikas un dabaszinātņu
prasmēm (pētījums – OECD PISA),
vai lasītprasmes sākumskolā (pētījums – IEA PIRLS), vai
matemātika un dabaszinātnes sākumskolā (pētījums – IEA TIMSS), vai tagad
drīzumā jau rezultāti par IKT pamatskolā (pētījums – IEA ICILS) un kur tad
brīnišķais pilsoniskās izglītības pētījums (pētījums – IEA ICCS). Pie katra
no saīsinājumiem ir saites uz publiskajām datu bāzēm, kuras ļoti lūdzam
izmantot! Šeit arī smieklīgs, vienkāršs video, ko
cepu, lai studenti varētu ērtāk (iespējams arī ātrāk) saprast, kā fiksi no šiem
pufiem (public use files) ar IDB Analyzer tikt līdz datu un
mat.stat. exceļiem un predefinētām vizualizācijām u.t.t. Protams, studentus
lūdzam izmantot arī OECD
Īsumā par izglītību kolosalās datu bāzes, ja ir tāda interese.
Otra tēma, kas ir tikpat būtiska un mums ārkārtīgi vajadzīga no homo
novus, ir komunikācija, ir rezultātu pārnese līdz skolotājiem, līdz
rīcībpolitikas plašajai auditorijai. Taču pirmā vietā, protams, skolotāji. Lai
ārkārtīgi cienot viņu laiku, mēs varētu pēc iespējas kvalitatīvi un saprotami
nodot mūsu datu bagātību. Kā veicināt atbalstu pētījumiem no skolām, no
skolēniem, no vecākiem, kā veicināt izpratni par datiem un to nepieciešamību
lēmumu pieņemšanā. Neviena ideja un doma nav smieklīga. Mēs būtu pat priecīgi
par skinu izstrādi skolu mājaslapām par dalību pētījumā, un ar to tiešām
tik gribas teikt, ka vajadzību un svaigas domas mums ļoti palīdzēs.
Lūdzam izvēlēties tēmas šajā mirklī un lūdzam neaizmirst atsūtīt savus
darbus jau nākamā (2025.) gada maijā (no 15. līdz 29. maijam). Neaizmirstiet
lūdzu arī to, ka darbā, kuru iesniedzat, jābūt nodrošinātai Jūsu anonimitātei. Tikai
iesnieguma e-pastā uz starptautiskie.petijumi@izm.gov.lv
lūdzam Jūsu autorības apliecinājumu, taču tālāk jau komisija strādās ar Jūsu
pusē jau anonomizētajiem darbiem.
Vēlam Jums iedvesmu un lai mūzas šūpo uz Jūsu pleca kājiņas! Lai domas slīd
viegli un aprēķini raiti. Ļoti gaidīsim jau rezultātus!
Ak, jā... un gandrīz aizmirsu – mums kā balvas ir divas pirmās vietas 1250
eiro – viena šādā apmērā par datu analītikas tēmu un viena šādā apmērā par
rezultātu pārneses tēmu. Un pāri abām ir Lielā balva (Grand prix) ar 1500 eiro apmēru un braucienu uz izglītības konferenci Eiropā. Vai nav lieliska
investīcija no ESF+ līdzfinansēta projekta netiešajām izmaksām?
Lai ražīgas studijas! Katrā laikā esam Jums
pieejami par jebkādu jautājumu!
Projekta komandas
vārdā
ar sveicieniem,
Dace
Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.
Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības
pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un
nodrošināšanai"