otrdiena, 2024. gada 16. jūlijs

49% izglītības pieejamību un kvalitāti vērtē kā svarīgākos Latvijā risināmos jautājumus

Kāds man pazīstams cilvēks, zinot, ka strādāju ministrijas projektā, vaicāja, kāpēc mums iet tik slikti ar izglītības sistēmu. Svarīgāks par to, ko es spētu atbildēt, ir pats jautājums. Latvijas iedzīvotājiem rūp un viņus satrauc ar izglītību saistītais. 

Nupat publicēti OECD valstīs 2023. gadā veiktās aptaujas par sabiedrības uzticēšanos valsts pārvaldei rezultāti (OECD Survey on Drivers of Trust in Public Institutions – 2024 Results). Aptaujāto vairākums OECD valstīs starp trim svarīgākajiem jautājumiem, ar kuriem saskaras valstis, kā pirmo ir nosaukuši cenu pieaugumu vai inflāciju (sk. ziņojuma 1.1. attēlu).  Šādi ir atbildējuši vidēji 58,5% iedzīvotāji OECD valstīs. Latvijā šo jautājumu par aktuālāko ir nosaukuši 69% aptaujāto. Nabadzību un sociālo nevienlīdzību Latvijas pieaugušie iedzīvotāji nosaukuši kā trešo svarīgāko, par otro svarīgāko jautājumu nosaucot būtisko pakalpojumu jeb veselības aprūpes un izglītības pieejamību un kvalitāti. OECD vidēji to kā svarīgu ir nosaukuši 28,4% respondentu, Latvijā – 49,4%, kas ir trešais austākais īpatsvars starp OECD valstīm.

Attēlā: Respondentu īpatsvars, kuri, atbildot uz jautājumu “Kādi, jūsuprāt, ir trīs svarīgākie jautājumi, ar kuriem saskaras jūsu valsts?” starp trim svarīgākajiem ir minējuši būtisko pakalpojumu jeb veselības aprūpes un izglītības pieejamību un kvalitāti. Avots: OECD Uzticēšanās aptauja 2023, 1.1. attēla tabula.   

Par Latviju lielāks atbildētāju īpatsvars, kuri uzskata būtisko pakalpojumu pieejamību un kvalitāti par aktuālu jautājumu, ir vēl tikai Īrijā un Somijā (attiecīgi 56,9% un 56,0%). Savukārt, apmierinātību ar Latvijas izglītības sistēmu 2023. gadā ir pauduši 38% aptaujāto Latvijas pieaugušo (2021. gadā tie bija 44%). Valstīs, kurās, līdzīgi kā Latvijā, augsts īpatsvars atbildētāju vērtē būtisko pakalpojumu, t.i., veselības aprūpes un izglītības, pieejamību un kvalitāti kā aktuālu jautājumu, ar savām izglītības sistēmām 2023. gadā ir apmierināti 68% īru, 81% Somijas iedzīvotāju, un 66% islandiešu (sk. ziņojuma 3.2. attēlu). 

Aptaujas dati rāda, ka salīdzinoši augstam īpatsvaram (salīdzinot ar citām OECD valstīm) jeb 49% Latvijas respondentu veselības aprūpes un izglītības pieejamība un kvalitāte ir svarīgs jautājums (svarīgākais pēc cenu kāpuma vai inflācijas), taču tikai 38% ir apmierināti ar izglītības sistēmu. Te atgriežos pie sākumā uzdotā jautājuma kāpēc ar izglītības sistēmu iet tik slikti. Darbojoties starptautisko izglītības pētījumu projektā, ir priekšrocība, ka atbildi uz šo jautājumu var balstīt datos, un starptautisko izglītības pētījumu dati neapstiprina pieņēmumu par Latvijas izglītības sistēmas zemo kvalitāti. Nepašaubāmi, ka sniegums var augt vēl vairāk un kvalitatīvai izglītībai jābūt pieejamākai. Par to, ka Latvijas iedzīvotāju lielai daļai tas rūp, pārliecināmies ik uz soļa – gan diskusijās sabiedrībā, gan plašsaziņas un sociālajos medijos, gan OECD aptaujā. Tas, kas vēl nepieciešams, ir pašapziņas augšana un uzticēšanās stiprināšana Latvijas izglītības sistēmai.  

Sistēma, kā rāda šī vārda izcelsme, ir tas, kas ir savienots. Izglītības sistēma caurauž visu sabiedrību, mūs tai skaitā. Tāpēc vaicāju sev vai esmu pietiekami atbalstījis savu bērnu skolotājus un skolas? Vai pietiekami esmu veicinājis izglītības iestāžu atvērtību un sadarbību ar sabiedrību? Vai izglītības iestādēs mācoties, esmu bijis ar pietiekamu izaugsmes domāšanu? Nē, vēl nepietiekami.  

Nesen, kad nebiju drošs vai izvēlētā pieeja aprēķinam ir pareiza, gudrāka kolēģe ieteica man pārbaudīt pieeju ar mazākiem skaitļiem, lai ar vienkāršāka jeb mazāka mēroga piemēra palīdzību saprastu kā vienādojums strādā. Redzot sev tuvumā, ka tveicē novīst kāds augs, mēs to aplaistām. Redzot, ka tuvumā kādam ir nepieciešama palīdzība vai atbalsts, mēs protams izsaucam attiecīgos dienestus, taču arī sniedzam pirmo palīdzību un atbalstu, ja tas iespējams. Līdzīgi ir ar uzticēšanos izglītības sistēmai. Pasakot, ka izglītības sistēma ir svarīga, mums tai ir jāpievieno izaugsmes enerģiju.  

Projekta kolēģu vārdā
ar sveicieniem
Viktors



Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu. 

Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai"