Pēc Starptautiskā lasītprasmes novērtēšanas pētījuma PIRLS (Progress in International Reading Literacy) 2021. gada cikla rezultātu paziņošanas pagājušās nedēļas sākumā [16.maijs], ir mikslis pārdomu, kuras noteikti vēlāk kārtosies rūpīgākās krokās. Tomēr šobrīd pāris pārdomas vēlētos piefiksēt.
1. Maldi, ka sākumsskolā esam izcili un ir kāds kritums vien pamatskolā.
Dažkārt ir bijusi iespēja dzirdēt to, ka PISA rezultāti (skat. zemāk kopbildi ar lasītprasmes, matemātikas un dabaszinību moduli), mums ir tikai viduvēji, savukārt sākumsskolā ir augsto sniegumu situācija. Taisnība ir, ka PISA – piemēram, tieši lasītprasmes jomā ir konstanti zem OECD vidējā rādītāja, un to nekādi nevaram saskatīt kā augstu rezultātu.
Savukārt, ja skatām PIRLS mērījumus (skat. zemāk PIRLS rādītājus periodā no 2001.g. līdz 2021.g.), tad redzam, ka vienu gadu mums ir izdevies sasniegt augsto sniegumu [taču ne izcilo], savukārt ar pēdējo novērojumu mēs strauji tuvojamies vidējam līmenim. Tāpēc varētu teikt, ka mērenība mums ir kā pamatskolas, tā sākumskolas posmā. Protams, katram punktam ir svars un nozīme, un noteikti pētīsim tālāk.
2. Viens pieņēmums, kāpēc sniegumā krītam līdzīgi kā Azerbaidžāna un Kazahstāna.
Ja pirmajā punktā bijām vienā valstu kompānijā, tad šeit esam jau citā valstu kompānijā, proti, – skatām lasītprasmes snieguma mazinājumu (skat. zemāk attēlu ar punktu samazinājumu), salīdzinot ar iepriekšējo mērījumu 2016. gadā. Protams, šādas pārmaiņas ir ātri pamanītas un esam atzīmēti kā vienu mācību gadu zaudējuši.
Vēl dienu vēlāk nāca papildus kopsavilkums par skolas pieejamību sākot no 2020. gada marta jeb vairāk kā gadu pirms PIRLS testa (skat. zemāk attēlu, kas pārpublicēts no UNESCO emuāra). Tad nākas secināt, ka arī Azerbaidžānai un Kazahstānai nav “zaļo lodziņu”, un Latvija ir vienīgā no ES DV [un PIRLS pētījuma dalībvalstīm], kurā bija līdzsvērtīga situācija. Šeit atkal jānoslēdz ar “protams”, ka jāpēta dziļāk. Taču pirmie konstatējumi nav glaimojoši.Jautājot, kas tiek plānots šajā jomā, tad ļoti labi jau 16.maijā teica Valsts satura centra kolēģi, atzīmējot to, cik būtiski ir turpināt darbu ar digitālai lasītprasmei pielāgoto saturu, turpināt darbu ar vienaudžu lasītprasmes savstarpējās mācīšanas programmu VIMALA, u.c. Lasīprieka atsperei noteikti atkal jālec uz augšu un tur arī jāpaliek!
Ar sveicieniem,
Dace
Avoti:
New literacy data shines a spotlight on the learning crisis. Jaime Saavedra, Sheena Fazili,Yi Ning Wong, Koen Geven, Marie-Helene Cloutier, Diego Luna-Bazaldua. 16/05/2023. Pieejams šeit: https://blogs.worldbank.org/education/new-literacy-data-shines-spotlight-learning-crisis?cid=SHR_BlogSiteShare_EN_EXT
Starptautiskā lasītprasmes novērtēšanas pētījuma IEA PIRLS 2021 pirmie rezultāti. Antra Ozola, Andrejs Geske, Kristīne Kampmane. 16/05/2023. Pieejams šeit: https://www.ipi.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/projekti/ipi/PIRLS_2021_nacionalais_zinojums_ar_vakiem.pdf
PIRLS of evidence on the impact of COVID-19 school closures on learning. 17/05/2023. Pieejams šeit: https://world-education-blog.org/2023/05/17/pirls-of-evidence-on-the-impact-of-covid-19-school-closures-on-learning/#more-32156
Pārpublicējot obligāta avota norāde.