otrdiena, 2024. gada 27. augusts

Inovatīva platforma 21. gadsimta prasmju attīstīšanai

Jau pavisam drīz atsākas skolas gaitas, un daudz ir pārdomu. Taču pāri visām jau ir cerība, ka mūsos visos – bērnos, vecākos, skolotājos, zinātniekos, ierēdņos u.t.t. – ir palikusi svarīgā zinātkāre, pat ja sākumā tā vien ir ziņkāre. Vēlamies zināt, vēlamies izzināt. Vēlamies, lai mūsu nākamā paaudze labāk jūtas šajā pasaulē, lai ir vieglāk saprasties un sadzirdēt vienam otru pāri jebkādām robežām. Iekļaut vienam otru pāri visam.

Jāsaka tas, ka Latvija tajā – nu jau tālajā – 2016. gadā pievienojās Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijai (OECD), ir reta lieliska iespēja savu valsti redzēt  no tūkstošiem leņķu. Protams, lepnums par to, ka tas lielisko klubiņš, taču vienlīdz prieks, ka mēs varam nepārtraukti sevi redzēt visās iespējamās perspektīvās, kādas šobrīd vien varam iedomāties aktuālas esam. Prīmā!

Un tieši tāpēc, ka ir iespēja pašiem sevi redzēt citu valstu pulciņā, ir iespēja arī izmantot šīs organizācijas tālākos instrumentus, metodes, idejas, pārdomas, ierosmes, rekomendācijas, kas viņiem no plašās un vienlaikus dziļās izpētes ir izveidoti. Šoreizīt par PILA projektu skolotājiem. PILA ir brīvpieejas programma, kuru var saņemt jebkurš skolotājs.

Avots: PILA platforma

PILA (Platform for Innovative Learning Assessments) projekts var palīdzēt ikvienam skolotājam, kas vēlas mācīt 21. gadsimta prasmes. Tā ir inovatīva mācību vides platforma, kas piedāvā spēlēs balstītas aktivitātes. Tā palīdz mācīt problēmu risināšanu, algoritmisko domāšanu un citas prasmes, kas skolēniem nepieciešamas, lai attīstītos strauji mainīgajā pasaulē.

PILAs veidotāji atzīmē septiņas kompetences, uz kurām PILA instruments mērķē:

1. Matemātisko spriestspēju, t.i. spēju formulēt, izmantot un interpretēt matemātiskas problēmas, rīkus un rezultātus dažādos kontekstos, lai aprakstītu, prognozētu un izskaidrotu parādības.

2. Zinātnisko izziņu, t.i. spēju veikt zinātniski pamatotu izpēti, veidojot jautājumus, plānojot un izpildot eksperimentus, analizējot datus un izdarot uz pierādījumiem balstītus secinājumus.

3. Skaitļošanas problēmu risināšanu, t.i. spēju veidot precīzus, algoritmiskus uzdevumus datoriem izpildei, izmantojot skaitļošanas domāšanu, kas palīdz sadalīt problēmas, atrast līdzvērtīgus prototipus un vienkāršot sarežģītus uzdevumus.

4. Pašregulētu mācīšanos, t.i. spēju vadīt un pieņemt lēmumus par saviem mācību procesiem. Tas ietver mērķu noteikšanu, stratēģiju plānošanu un izpildi, emociju pārvaldību un progresa uzraudzību.

5. Radošu domāšanu, t.i. spēju radīt jaunas idejas vai risinājumus, kas ir jauni un vērtīgi. Tas ietver domāšanu ārpus kastes, savienojumu veidošanu starp šķietami nesaistītiem jēdzieniem un problēmu risināšanu ar oriģinalitāti un elastību.

6. Komunikāciju, t.i. spēju efektīvi nodot un apmainīties ar informāciju, idejām un emocijām, izmantojot dažādus medijus un dažādos kontekstos.

7. Sistēmu domāšanu, t.i. spēju izprast parādību kā savstarpēji saistītu elementu sistēmu, kas ir cēloņsakarībā.

Lai vieglāk un tuvāk saprastu šo platformu praksē, skolotājiem varētu būt ērti noskatīties OECD pērnā gada decembra vebināru, kurā detalizēti iepazīstināja ar šo rīku praksē un to, kā šajās tēmās strādā citu valstu eksperti.

Neskatoties uz to, ka esam pirmā vietā no OECD dalībvalstīm radošā domāšanā, tad tomēr noteikti mums vēl ir ko darīt, lai šo augsto novērtējumu turpinātu ar uz priekšdienām.

Avots: Ilze Mazpane, 19.06.2024. PISA radošās domāšanas rezultātu prezentēšana, 43.lpp.

Lai brīnišķīgs jaunais mācību gads!

Projekta komandas vārdā
ar sveicieniem,
Dace

 

Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.

Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai"