Vakardien, 29.maijā, bija Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas sanāksme, kuras darba kārtībā bija arī Labklājības ministrijas informācija par vardarbības datu monitoringu (prezentācija). Arī mūsu starptautisko izglītības pētījumu projekts bija tēmā kā aicinātais dalībnieks, jo arī mūsu pētījumos ir iekļauti dati par pāridarījumiem skolā. Starptautiskās skolēnu prasmju novērtēšanas programmā (OECD PISA) 2022. gada cikla datu kopa ietver arī pāridarījumu rādītājus, piemēram, II.B1.3.30-II.B1.3.36 tabulas. Līdzvērtīgi arī Starptautiskais lasītprasmes pētījums (IEA PIRLS), Starptautiskais mācību vides pētījums (OECD TALIS) u.c. dod papildu informāciju gan par skolēnu, gan par skolas vides labbūtību. Dati rāda vēl tālu ceļu līdz tam, lai mūsu bērni labi justos savā skolā, lai arī ir uzlabojumi laikā, tad tomēr - nepietiekami.
Ko bez datu kopām
varam pasmelties no starptautiskās pieredzes? Ļoti daudz ir darījuši mūsu īru
kolēģi (jau sākot no 2009. gada, kad izstrādāts pirmais ietvardokuments arī ieļaujot šos jautājumus), un esence
apkopota viņu 2019. gadā nostiprinātajā rīcībpolitikā un labajā praksē. Īri pamatoti uzsver, ka labbūtība ir viens
priekšnosacījumiem cilvēka potenciāla atvēršanai un daļa no katras skolas un
katra izglītības centra ētosa.
Termina izvērsums ir paņemts Pasaules Veselības organizācijas 2001. gadā
noteiktā: labbūtība ir klātesoša, ja cilvēks apzinās savu potenciālu, spēj
izturēt ikdienas stresa situācijas, rūpējas par savu fizisko labsajūtu un viņam
ir mērķa, saiknes un piederības sajūta ar apkārtējo, plašāko kopienu. Tas ir
mainīgs esības veids, un tas jākopj visas dzīves garumā (12.lpp.). No publikācijas vēl vēlējos izcelt šo attēlu, kas
vēlreizīt apliecina to, ka labbūtība ir visaptveršs darbs visās skolas un
izglītības centru darbības. Vēlam arī mūsu skolām to saredzēt kā vienkāršu
ikdienas daļu.
Lēnītēm ieejot vasarā, ar pateicību par mācību gadu un ierosmi daudz idejām kā
pilnveidoties arī brīvos brīžos.
Projekta komandas vārdā
ar sveicieniem
Dace
Pārpublicējot, lūdzam norādīt avotu.
Projekts Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai"